woensdag, februari 02, 2011

Robots ofwel verkeerslichten

Sinds we in Johannesburg wonen, heb ik me altijd afgevraagd hoe het mogelijk is dat bij het minste of geringste de verkeerslichten (hier worden die robots genoemd) niet meer werken. Dit is een fenomeen dat in Nederland zelden voorkomt.
In een artikel in de Sandton Chronicle las ik het volgende:
'It's lights out for Joburg motorists'
In Zuid Afrika zijn we er aan gewend dat bij een bui en zelfs bij een klein beetje regen, de verkeerslichten het niet meer doen. Een andere reden is diefstal van de electriciteitskabels die nodig zijn voor de electriciteitstoevoer naar de verkeerslichten. Dus als je als automobilist je weer eens aansluit een rij voor een kruispunt, dan is je eerste gedachte: oh, kabel gestolen, slechte isolatie of is er misschien load-shedding(maar dat is lang geleden).
In 2007 is men begonnen met het installeren van solarverkeerslichten, dus men dacht het probleem hiermee opgelost te hebben. Niets is minder waar: criminelen stelen nu het hele verkeerslicht vanwege het metaal!
Het laatste type verkeerslicht werkt vaak niet vanwege de SIM kaart die er in zit! Zo'n 600 SIM kaarten en GPRS verkeerslichten helpen de autoriteiten te waarschuwen als de lichten niet goed werken teneinde dan snel hulp in te roepen. Het laatste nieuwe is dus dat deze SIM kaarten gestolen worden omdat je ze gewoon in een mobiele telefoon kan stoppen en dan kan je gratis met de hele wereld bellen.
Joburg Roads Agency heeft even vergeten om een blokkade te implementeren, bijv. door SIM kaarten te gebruiken die alleen op data reageren en stemgeluid uitsluiten. Inmiddels zijn de SIM kaarten inderdaad geblokkeerd, dus waardeloos voor criminelen.

Blijft toch nog het feit dat om de klip klap verkeerslichten het niet doen, zoals deze week op Rivonia Road. Hopelijk worden deze verkeerslichten ook vervangen door solarverkeerslichten zodat ze niet meer na elke onweersbui buiten gebruik zijn.
Ofschoon dan moeten ze ook nog goed geisoleerd worden.
Wordt er in Nederland een ander type verkeerslichten gebruikt, want daar regent het toch ook, zou je zeggen, en daar werken ze wel altijd.
Dus in feite, heb ik nu wel antwoord op mijn vraag, maar in de praktijk verandert er niet veel.

Geen opmerkingen: